Kiedy dwa lata temu Mark Zuckerberg ogłosił, że Facebook zmienia nazwę, w sieci na moment zawrzało. I był to moment naprawdę krótki, ponieważ okazało się, że nazwę zmieniła firma należąca do słynnego przedsiębiorcy, a nie jej główny produkt. Meta to skrót od Metaverse, czyli nowej wersji internetu, gdzie granica między światem wirtualnym a fizycznym ma zostać zatarta. Choć dziś Metaverse kojarzy się nowym wymiarem rozrywki i futurystycznymi goglami, to warto pamiętać, że innowacyjne rozwiązania wkrótce zrewolucjonizują też branżę eventów, w tym szkoleń.
Dwa lata obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa znacząco wpłynęły na branżę eventową na całym świecie. Wiele małych firm odpowiedzianych za organizację wydarzeń zniknęło z rynku, a uczestnicy targów, festiwali, szkoleń czy konferencji w każdym miesiącu wykreślali z kalendarzy kolejne imprezy. Chyba każdy, kto pracuje w branży eventowej, podpisze się dziś pod stwierdzeniem, że nie pamięta, by sektor ten został kiedykolwiek dotknięty tak wielkim kryzysem. Jak na ironię, prawdopodobnie wiele osób byłoby gotowych podpisać się też pod stwierdzeniem, że kryzys ten przyniósł także nowe szanse, które gdyby nie pandemia, pojawiłyby się znacznie później. Mowa o rodzącym się i rozwijającym prężnie sektorze wydarzeń hybrydowych, które mogą przyspieszyć i ułatwić wymianę informacji, ale nie są wymuszonym przez okoliczności spotkaniem na Zoomie, jak za czasów pandemii.
Szkolenia hybrydowe – czy przyszłość już nadeszła?
W rozmowie z portalem bizzabo.com menadżerka ds. marketingu wydarzeń Kelly Carlsted przyznała, że nie sądzi, by rozwiązania dotyczące rzeczywistości Metaverse były dominującym trendem w 2023 roku. Ekspertka przesuwa moment bumu na rok 2024, podkreślając, że wiele firm jest w tej kwestii konserwatywnych i ostrożnych. Uważa jednak, że w tym roku planiści wydarzeń będą szukać narzędzi przyjaznych rozwiązaniom hybrydowym. Jak może wyglądać takie hybrydowe szkolenie? Na przykład tak, jak na poniższej grafice:
W 2021 roku Międzynarodowe Stowarzyszenie Ośrodków konferencyjnych IACC zorganizowało konferencję 2021 Americas Connect, wykorzystując nie jedną dużą przestrzeń, gdzie mieliby znaleźć się wszyscy uczestnicy wydarzenia, lecz tzw. pody, czyli mniejsze sale konferencyjne rozmieszczone w kilku miastach, z których zgromadzeni połączyli się zdalnie z prowadzącym przebywającym w Dallas.
Tego typu rozwiązanie pozwoliło oszczędzić czas i pieniądze uczestników na przelot do Dallas, a jednocześnie każde szkolenie odbywało się w sali, w której uczestnicy mogli spotkać się twarzą w twarz. Oczywiście dla tych, którzy chcieli dołączyć w pełni wirtualnie, również była taka możliwość. Warto zauważyć, że organizowanie takich właśnie szkoleń hybrydowych to nie tylko oszczędność pieniędzy i mniej CO₂ w atmosferze. To także doskonałe rozwiązanie w przypadku różnych nieprzewidzianych wydarzeń. Opóźniony pociąg, nagły atak zimy, choroba czy korek na drodze nie wyeliminuje uczestnika ze szkolenia.
Choć ani szkolenia hybrydowe, ani wirtualne to jeszcze nie Metaverse, to warto zauważyć, że oferują one możliwości, które stoją u podstaw internetu przyszłości – pomagają zbliżać do siebie ludzi z całego świata (również dzięki tłumaczeniu na żywo). By tak się stało, muszą one jednak być angażujące mimo braku bezpośredniego kontaktu między uczestnikami. Technologia pozwala wypełnić tę lukę poprzez kreowanie cyfrowych doświadczeń. Według serwisu gathercapture.com, skoro gogle HoloLens od Microsoftu pozwoliły zajrzeć w głąb ludzkiego ciała i zrewolucjonizowały proces nauki o nim, to podobne zmiany czekają branżę eventów hybrydowych.
Tutaj należy podkreślić, że efekt wow to nie wszystko. Najnowsze technologie w branży to możliwości, ale również wyzwania dotyczące chociażby cyberbezpieczeństwa i standardów prawnych dotyczących przechowywania i przetwarzania danych użytkowników. Pandemia sprawiła, że popyt na takie rozwiązania przewyższył podaż, więc w tej kwestii jest jeszcze sporo do zrobienia. O tym, jak ważną kwestią stało się bezpieczeństwo w sieci, świadczy fakt, że w ciągu ostatnich pięciu lat popularność hasła: „cyberbezpieczeństwo” wzrosła o 174% (dane ze stycznia 2023).
Z badań przeprowadzonych przez bizzabo.com wynika, że aż 97% profesjonalistów zajmujących się planowaniem wydarzeń, spodziewa się w najbliższej przyszłości większej liczby eventów hybrydowych, a 67% stwierdziło, że hybryda to przyszłość branży. Właściciel platformy 6Connex zdradził dziennikarzom Forbsa, że w 2020 roku jego firma zrealizowała 52 tysiące wydarzeń wirtualnych. Względem poprzedniego roku jest to wzrost o 1000%. Choć dziś sytuacja na rynku wydaje się stabilniejsza i eventy na żywo wróciły, to według badań EventMB 71% planistów wydarzeń nadal chce stosować w swojej pracy strategie cyfrowe.
Branża reaguje na to, jak żyjemy
Wybuch pandemii koronawirusa przyspieszył rewolucję cyfrową. Jeszcze chętniej robimy zakupy online, za pomocą komputera załatwiamy wiele spraw urzędowych, komunikujemy się z ludźmi, zamawiamy posiłki na cały tydzień, które w ramach cateringu pudełkowego dostajemy prosto pod drzwi. Nie ma co się dziwić, że również kwestii udziału w wydarzeniach, chcemy pozostać elastyczni. Czy jednak fakt, że dziś w dużym stopniu żyjemy w internecie, osłabi zainteresowanie wydarzeniami na żywo? Nic z tych rzeczy. Zacieśnianie relacji biznesowych przez internet jest trudne, a streaming wydarzeń kulturalnych i sportowych to zdecydowanie nie to samo, co doświadczenie ich na żywo. Jedynym wyjątkiem może być mniejsze zainteresowanie targami B2C produktów, które można z łatwością znaleźć w internecie i porównać ich ceny, choć i w tym wypadku kartą przetargową jest możliwość bezpośredniego obcowania z przedmiotami i kontaktu z ekspertami.
Niedługo miną trzy lata od wybuchu pandemii koronawirusa w Polsce, która przyniosła branży eventowej niespotykany dotąd kryzys. Na szczęście każdy kryzys to nie tylko zagrożenie. Świetnie ujął to John F. Kennedy, który podczas przemówienia 12 kwietnia 1959 roku w Indianapolis wypowiedział słynne słowa: „Chińczycy używają dwóch pociągnięć pędzlem, by napisać słowo «kryzys». Pierwsze oznacza zagrożenie, drugie – szansę. W czasach kryzysu uważaj na zagrożenie, ale rozpoznaj też rodzące się szanse”.
Źródła:
https://forumbranzyeventowej.pl/event-marketing-w-swiecie-nowych-technologii/
https://www.bizzabo.com/blog/2023-event-industry-trends-predictions/
https://gathercapture.com/latest/5-event-trends-to-look-out-for-in-2023
https://www.bizbash.com/production-strategy/opinion-experts/article/22644135/top-event-trends-to-watch-out-for-in-2023
https://explodingtopics.com/blog/event-industry-trends
https://meetings.skift.com/event-statistics/
https://www.forbes.com/sites/johnkoetsier/2020/05/27/virtual-events-up-1000-with-52000-on-just-one-platform/?sh=d99ca627a233
https://welcome.bizzabo.com/reports/evolution-of-events-report
https://www.salebiznesowe.pl/blog/post/eventy-hybrydowe-czym-sa-i-jaka-jest-ich-przyszloschttps://www.iacconline.org/events/connect2021
https://www.komputerswiat.pl/artykuly/dlaczego-facebook-zmienil-nazwe-i-co-oznacza-nowego-logo-zuckerberg-probuje-uciec-od/4e15g4h
https://krakowski-centus.pl/kryzys-cytaty/
GIF: https://tenor.com/pl/view/bruce-almighty-comedy-jim-carrey-frustrated-come-on-gif-3414996
Kategorie
Tagi
Skomentuj ten wpis