21 października 2015 roku był ważnym dniem dla każdego fana trylogii „Powrót do przyszłości”, bo to właśnie do tego momentu w czasie przeniósł się główny bohater drugiej części filmu, Marty McFly. Nastolatek zobaczył latające samochody, włożył samowiążące się buty i wskoczył na lewitującą deskorolkę. Dziś wiemy już, że świat przedstawiony przez autorów scenariusza nie bardzo odpowiada otaczającej nas rzeczywistości, ale wiemy też, że próba nakreślenia wizji przyszłości interesuje nie tylko twórców filmowych. W 2014 roku ukazał się raport pt. „The future of work: A journey to 2022”. Oparto go na twardych danych, a zawarte w nim prognozy doskonale pokrywają się z bieżącymi analizami specjalistów z branży HR. Już za kilka dni to, co określano jako przyszłość rynku pracy, stanie się teraźniejszością.
Eksperci z firmy PricewaterhouseCoopers, którzy stworzyli wspomniany raport „The future of work: A journey to 2022” przewidzieli trzy główne trendy, które zrewolucjonizują branżę HR w roku 2022. Należą do nich:
· elastyczność czasu i miejsca pracy,
· nacisk na większą odpowiedzialność społeczną organizacji,
· rozwój systemu mentoringu i szkoleń indywidualnych w firmie.
Analitycy opracowujący dane do raportu nie spodziewali się oczywiście pandemii i związanej z nią konieczności wykonywania pracy hybrydowo lub zdalnie. W swoich odważnych prognozach założyli po prostu, że rozwój technologiczny będzie przebiegał nieco szybciej, niż to miało faktycznie miejsce. W 2014 roku sądzono, że w 2017 niektóre zakłady pracy wyposażą swoje zespoły w specjalne stroje monitorujące nastrój i poziom koncentracji pracowników. Myślano też, że w 2019 możliwe będzie zdalne przeprowadzenie zabiegu operacyjnego u pacjenta, a w 2021 będziemy jeździć do pracy samojezdnymi samochodami (pojazdy są w fazie zaawansowanych testów). Niezależnie od detali kształtujących różne prognozy, wniosek jest jeden – rozwój technologiczny to koło napędowe zmian, które nas czekają. Wiedzieliśmy to osiem lat temu i wiemy to także dzisiaj.
TREND 1 ‒ praca hybrydowa i zdalna
Polubiliśmy pracę na odległość i w czasie pandemii nauczyliśmy się pracować efektywnie również z domu (więcej na ten temat w jednym z naszych poprzednich tekstów). Taki system pracy jest naturalny dla Millenialsów, a szczególnie Generacji Z, która jest pierwszym pokoleniem urodzonym w czasach rewolucji cyfrowej. Młode pokolenie z łatwością łączy życie osobiste z zawodowym dzięki elastyczności, jaką umożliwiają nowoczesne technologie. Wchodzący rok temu na rynek pracy praktykanci i absolwenci studiów często od razu zaczynali pracę od modelu hybrydowego. Jednym z coraz bardziej popularnych rozwiązań staje się także tzw. workation, czyli praca zdalna z wybranego zakątka świata. Możliwość zarabiania i odpoczynku to dla wielu spełnienie marzeń o dalekich podróżach, ale warto pamiętać, że na pracy zdalnej korzysta także pracodawca, który może zatrudniać najlepszych specjalistów z całego świata.
TREND 2 ‒ odpowiedzialna firma
Ochrona środowiska to zarówno kwestia indywidualnych decyzji, jak i działań podejmowanych przez firmy i korporacje. Ze wspomnianego raportu PwC wynika, że w roku 2014 aż 65% pracowników chciało pracować w firmie zaangażowanej społecznie, a według badań przeprowadzonych w 2019 przez firmę KRC Research 82% Millenialsów ze Stanów Zjednoczonych byłoby gotowych zmienić pracę, jeśli nie będzie zgadzać się z wartościami, które reprezentuje pracodawca. Coraz więcej firm, zwłaszcza tych, w których stery przejmuje młode pokolenie, buduje swój model biznesowy z uwzględnieniem CSR (Corporate Social Responsibility), czyli strategii wspierających zrównoważony rozwój, w tym ekologię, zdrowie i dobrobyt klientów oraz pracowników. Dla wielu osób możliwość uczestnictwa w ważnych kampaniach społecznych czy wolontariacie pracowniczym istotnie wpływa na poczucie sensu wykonywanej pracy i satysfakcji z życia. CSR to także lepsze relacje z partnerami biznesowymi czy władzami lokalnymi na obszarze, na którym działa przedsiębiorstwo.
TREND 3 ‒ indywidualne podejście do pracownika i wzrost znaczenia kultury organizacyjnej firmy
W nadchodzącym roku jeszcze większą wagę będziemy przykładać do tzw. well‑being pracownika, a co za tym idzie, symbioza między pracodawcą a pracownikiem będzie jeszcze większa. Dzięki indywidualnym programom szkoleniowym i zaawansowanym testom predyspozycji (takim jak np. BrainCore) organizacje będą w stanie skuteczniej zarządzać pracownikami i lepiej odpowiadać na ich potrzeby. Trendem, który powinien zagościć w firmach na stałe, są regularne badania opinii wśród pracowników, otwartość na ich problemy i wprowadzenie indywidualnych benefitów. Coraz bardziej popularne stają się kafeteryjne platformy benefitowe, gdzie możliwe jest wybranie indywidualnego pakietu dodatków, np. możliwości dofinansowania zdrowych posiłków lub skorzystania z wizyty u psychologa, fizjoterapeuty czy dietetyka.
TREND 4 ‒ wszystko to, co pozwala rozwijać trendy 1, 2 i 3
Każdy z wymienionych trendów będzie wiązał się z dodatkowymi, pomniejszymi minitrendami zależnymi od branży, w której działa dane przedsiębiorstwo. W związku z trwającą pandemią wielu pracowników musiało sprawdzić się w nowych obowiązkach i otworzyło to przed nimi perspektywy zmiany ścieżki kariery. To z kolei wymaga od pracodawcy elastyczności i dla niego będzie to główny trend 2022. Wiele firm wdroży pewnie nowe narzędzia umożliwiające jeszcze lepszą komunikację w dobie pracy zdalnej, co wymusi na nich skorzystanie z nowych technologii dotyczących ochrony danych pracowników. Nie zabraknie też przedsiębiorców, którzy zdecydują się na zmianę organizacji hierarchii w firmie na płaską lub okrągłą, by zapewnić jeszcze lepszy przepływ informacji pomiędzy pracownikami. Każde z tych działań jest istotną zmianą, która będzie kształtowała rynek pracy w nadchodzącym roku. Pozostaje tylko pytanie, czy gdyby zebrać je wszystkie i dokładnie przeanalizować, to można by już dziś nakreślić trendy na rok 2030? Specjaliści z branży HR i filmowcy na pewno już nad tym pracują.
Źródła:
https://www.hrlink.pl/blog/hr-trendy-2022/?utm_medium=cpc&utm_source=adwords&utm_term=&utm_campaign=12197391966&hsa_kw=&hsa_grp=116563105669&utm_channel=paid&utm_brand=hrlink&utm_adspendon=lead&utm_department=marketing&gclid=Cj0KCQiA5aWOBhDMARIsAIXLlkfLNrgkqPPZrVHQVKXwfri5lH1hFJ1DzgjhZhgXXNxnMeS_xo2p19kaAjHXEALw_wcB
https://www.ifirma.pl/aktualnosci/trendy-hr-2022.html
https://www.portalkadrowy.pl/temat-tygodnia/trendy-hr-na-2022-rok-22715.html
https://www.hrtrendy.pl/2014/10/20/swiat-pracy-hr-2022-prognoza-pwc/
https://calamari.pl/blog/21-najpopularniejszych-trendow-hr-na-2022-rok
https://www.pulshr.pl/zarzadzanie/kto-sie-nie-dostosuje-przegra-te-trendy-beda-ksztaltowac-rynek-pracy-w-2022-roku,86188.html
https://odpowiedzialnybiznes.pl/hasla-encyklopedii/spoleczna-odpowiedzialnosc-biznesu-csr/
https://www.shrm.org/hr-today/news/hr-news/pages/employee-activism-on-the-rise.aspx
Kategorie
Tagi
Skomentuj ten wpis